You are not logged in.
O alta idee care merita incercata este de a include soarele in cadru. [...] Un parasolar este util pentru a evita flare-ul [...]
Deci parasolarul nu te mai ajuta cu nimic daca bagi soarele in cadru. Scoate aia afara ca ne rade lumea.
Last edited by ggl (12-12-2006 16:33:37)
Offline
ggl, trebuie sa tii cont de elementul principal :zapada.Practic trebuie sa consideri 2 surse de lumina, una fiind soarele, alta fiind reflectia luminei soarelui din zapada, care va avea un alt unghi cu axa optica decat lumina soarelui.De problemele cauzate de a doua sursa de lumina scapi cu parasolar.Nu de lumina soarelui, care are o directie relativ paralela cu axa optica.
in fine, mergem la iarna si incercam.eu trag tot timpul cu parasolar pentru ca imi elimina o gramada de reflectii din zapada , fie ca bag sau nu soarele in cadru.
Last edited by anarhistu (12-12-2006 19:14:26)
Offline
Bine, domnu' Matei. Cuprinztor articolul. Foarte bune explicatiile la expunere, asta e un capitol foarte folositor. Cat despre pericolele fotografiatului pe iarna si zapada, as mai adauga cate ceva. Desi e riscant sa tot inchizi si sa deschizi geanta daca ninge, nu poti sa tii nici aparatul afara. E indicat sa il scoti doar cand faci poza, dupa care il pui la loc in geanta. Astfel il feresti de ninsoare si, mai important, il mentii la o temperatura relativ ridicata, pentru a evita problemele cu obturatorul, care pot fi nasoale de tot: timpii mai lungi decat ar trebui, cum ai zis si tu, dar si ruperea(ma rog, defectarea) obturatorului sau ruperea filmului, care la temperaturi foarte scazute devine casant. Sunt indicate aparatele cu avansare manuala a filmului, avansare pe care o faci lent. Avansarea motorizata (mai ales una ultra-rapida) favorizeaza ruperea peliculei. Bun in rest, din cate imi dau io seama. Fotografiile sunt sugestive, ilustrative. Si mai, cele minimaliste de la sfarsit sunt geniale, mai ales prima dintre ele.
Numa' bine!!!
Offline
mihai_b, sa stii ca niciodata nu m-am gandit ca s-ar putea rupe filmul de frig. Defectarea obturatorului, intr-adevar, poate fi o problema, dar cea mai frecventa e cea cu timpii, asa ca am insistat pe ea.Daca a patit cineva pe viu va rog ziceti si aici ce si cum.
La fel ca si filtrele care crapa la frig eu pana nu vad pe viu consider ca e SF.
Cat despre aparat, eu in general il port in buzunarul de la piept (am un buzunar extrem de mare la hanorac, incape chiar si EOS 33 cu un obiectiv rezonabil.In geanta preer sa tin cat de cat uscat pentru obiective si celelalte piese de echipament (de multe ori am chiar 2 aparate).dar asta se aplica, dupa cum probabil am scris, numai pe viscol sau pe ninsoare puternica.in rest folosesc geanta fara probleme.
Aa, si apropo e punga in care sa tii aparatul sa nu condenseze, eu am 2 astfel de pungi prin Saua Retezatului.Deschideam geanta, scoteam aparatul, si punga era luata de vant instant.Intr-adevar, in tura respectiva am prins un viscol infernal, nu am facut decat vreo 3 poze, dupa care m-am linistit mi-am pus ochelarii si cagula si am taiat-o in jos.
Ce am mai uitat sa precizez: Cu cat e mai greu de manevrat , cu atat iti ia mai mult timp sa iti faci treaba cu geanta foto, si intra mai multa zapada in ea, samd....Deci recomand un Topload sau o geanta rapid de deschis/inchis, care e de preferat unei genti de umar mari sau unui rucsac.Gentile mari au utilitatea lor, dar sunt mai lent si mai complicat de utilizat.Eu tin intotdeauna in topload aparatul cu obiectivul standard (adica cel mai des folosit, difera in fct de caract subiectelor).Pe langa topload mai am sau un rucsac, sau mai multe lens case-uri in care tin obiectivele.
In fine, asta e, dupa cum ziceam intr-un post anterior, nu poti scrie tot ce e de scris de la inceput, trebuie sa iti mai dea si altii sugestii si idei.Poate ne lasa Docman sa editam...
Offline
Pai asta era ideea, sa contribuim cu aprecieri sau chiar completari. Ruperea filmului nu e SF. Eu unu nu am patit, dar am citit despre asta in mai multe locuri. Pungile alea de care ziceai sunt din ceva material special? Sau sunt pungile alea de protectie impotriva ploii, cu montura pentru botul obiectivului, cu zipp si extrem de scumpe?
Offline
eu sincer sunt de alta parere. adica asa am invatat ca e mai bine in timp.
La munte iarna lasam aparatele afara din cort. E ca o selectie naturala. Glumesc.
Bateriile (la cele care aveau) le luam in sacul de dormit. Daca le-as fi tot plimbat cald rece cald rece riscam sa le fac numai condens inauntru. La obiective (in interior) e o problema urata de tot. In timp se ajunge la un gen de condens permanent (impuritatile din aer depuse pe sticla in interior), necesitand o dezasamblare de obiectiv. Mai ales in zone gen interiorul hainei (unde umezeala cumplita e rege) eu nu m-am riscat.
La fel mare grija la respiratie. Am patit de de nenumarate ori (mai ales cu cagula, care tine o respiratie mai calda) sa aburesc obiectivul sau vizorul si sa trebuiasca sa astept mult si bine pana s-au dezaburit. Pompita de curatat obiective poate sa fie foarte utila, sufland aer rece si grabind dezaburirea.
N-am avut mari probleme cu obturatoarele. Cele mecanice (cu carpa si timpii mecanici) devin mai lenti daca aparatul e putin mai obosit (respectiv o vaselina de 20ani). Cele electronice, atata timp cat nu mor bateriile, merg exact ca la 20 grade. Lamelele de obturator ori sunt din fibra de sticla, ori din carbon, ori din plastic amarat. Abaterea de la timpii nominali e foarte mica implicit.
O problema mai mare insa o pune latitudinea scenei. Daca e soare afara (puternic) si e zapada proaspata, care reflecta f bine, iar pe obiectiv se pune un polarizant, deja treaba devine problematica. Posesorii de diapozitive sunt avertizati la capitolul asta, sa nu ziceti ca nu v-am zis. Masurati spot si verificati latitudinea, sa se incadreze in ce va permite mediul. Sa nu prajiti si sa nu subexpuneti.
Un sfat celor care merg la munte iarna: vedeti pe unde calcati. Si luati un (very) wide cu voi. Perspectiva exagerata, contrastul extrem al scenei si un subiect colorat imbracat fac un cadru destul de un. Va promit un articol despre panorame cu o exemplificare macar.
Offline
anarhistu wrote:
mihai_b, sa stii ca niciodata nu m-am gandit ca s-ar putea rupe filmul de frig. Defectarea obturatorului, intr-adevar, poate fi o problema, dar cea mai frecventa e cea cu timpii, asa ca am insistat pe ea.Daca a patit cineva pe viu va rog ziceti si aici ce si cum.
Matei, ai fi surprins. Citeste mai jos la "incidents". Si mai amuzant (asta apropo de Murphy care vegheaza) este faptul ca tipul nu a putut scoate filmul din aparat fiind in Alaska si fiind vara (deci soarele merge round-n-round for almost 6 months):
http://www.terragalleria.com/mountain/info/ice/mk3.html
La fel ca si filtrele care crapa la frig eu pana nu vad pe viu consider ca e SF.
Eu am vazut la unu Hoya UV dinala ieftin ciobit la margini din cauza asta. Docman nu le inghite tocmai din motivul asta.
mihai_b wrote:
Pungile alea de care ziceai sunt din ceva material special? Sau sunt pungile alea de protectie impotriva ploii, cu montura pentru botul obiectivului, cu zipp si extrem de scumpe?
Din cate il cunosc eu pe Matei, nu ar da veci bani pe pungi ultrascumpe cu zip. Banuiesc ca erau pungi banale cu zip.
Docman: Cam ce latitudine de expunere are un diapozitiv, ca sa stiu cum ma incadrez. 8 trepte? Pe zapada + soare ai ca ceasul 16-17 EV. Deci dublu.
Last edited by ggl (15-12-2006 09:31:49)
Offline
docman, legat de latitudine de expunere, am omis sa spun, dar eu nu plec niciodata de acasa fara un (sistem de?) filtre graduale.
Intotdeauna cand ies la peisaj folosesc un Cokin ND gred, dupa preferinte.Am P121S, P121M si P121L.
Pentru mine e ok, ies rezonabil pozele, dar pierd din sharpness , si de asemenea vigneteaza la focale mai scurte (sub 28 sau asa....).
La filtre graduale e bine sa luati din sticla pt calitatea optica, dar eu nu suport sa nu pot muta linia de gradatie unde vreau, de aceea am ales Cokin si am ales flexibilitatea in detrimentul calitatii optice.Oricum, la printuri 20x30 e insesizabila diferenta, si nu sunt neaparat adeptul masurarii rezolutiei in lp/mm in laboratoare de testare.in sensul ca atat timp cat nu vad diferenta f evident nu ma deranjeaza.
mihai_b , pungile din material special cu filet pt obiectiv sunt pentru poze pe malul marii, valuri stropi de apa, etc.Nu cred ca e nevoie de chiar asa mare protectie.Eu evit pe cat posibil condensarea pe echipament cat timp stau afara (vezi ce am zis in articol si ce a zis docman, cu suflatul pe obiective, cu schimbarile de temperatura,etc etc).Dar cand intru inauntru sau cand pun aparatul in rucsac, sau oricand schimb mediul in care sta aparatul, il bag intr-o punga zip normala, in care il las pana cand ajunge la temperatura camerei si nu se mai formeaza condens daca il scot din punca resp.
OT:
In Retezat avea un tip un 20D cu 28-135 IS parca, si il tinea la gat in viscol.L-am intrebat daca nu ii e frica ca se strica, si a zis ca e a 7a tura si nu are nimica.Deci e elegerea ta daca protejezi sau nu echipamentul.eu zic sa il protejezi .Si faptul ca e weather sealed nu inseamna ca nu apar probleme , cu obiectivele si la schimbarea acestora.
Oricum, MARE atentie la ce obiective alegeti iarna si la schimbarea lor. Nu mergeti cu 4-5 obiective, alegeti maxim 2 uzuale si eventual inca unul pt cazuri estreme. Eu am renuntat la zoom wide in favoarea unui 35 (asta e pe aparat tot timpul, si nu am mai wide), mai iau un 50 1.4(poze mai seara, in padure unde e mai intunecat,etc), dar nu prea il fol la peisaj, si in cazuri extreme pun un tele luminos si relativ compact care il folosesc f rar (70-150 / 4.5).
Offline
gradualele eu nu le suport din mai multe puncte de vedere (strict personale):
- se zgarie instant (un plastic ordinar).
- mai rar ai orizont liniar (adica neintrerupt ori de un varf, ori de un copac, ori de o casa). Imediat sare in ochi problema, intrucat ai 1/2 varf negru 1/2 expus corect. Copacul la fel.
- mi se pare ca sunt destul de nenaturale. Diapozitivul scanat intr-adevar arata subexpus pe umbre. Proiectat insa, se vad suficiente umbre ca ochiul sa perceapa imaginea chiar si fara gradual. Cu gradual arata a ceva suspect. Fishy fishy
Sunt clar bune pentru cei care reusesc sa se impace cu ele. Eu personal n-am reusit. Nu sunt zen cum zicea cineva
Offline
merci matei, am citit tutorialul, foarte interesant si foarte util. am facut de curand cateva poze in zapada luminata puternic si nu imi puteam aminti deloc la ce parametri trebuie lucrat. rezultatul a fost ca o buna parte au fost supraexpuse. acum imi dau seama ca trebuia sa inchid diafragma muuuuuuuult mai mult;)
Offline
Sper sa nu ma īnsel dar nu am vazut singura linie despre temperatura culorii, o notiune extrem de importanta īn īntelegerea culorii.
Offline
Nu, nu am scris despre temperatura de culoare. Folosirea filtrelor de corectie mi se pare o chestie mult prea complicata si nu foarte utila, si cand am scris articolul faceam poze cu aparat argentic. Foloseam filme de diapozitiv, si film Kodak Pro Foto 100.
La digital intervine si acest aspect, dar nu sunt eu persoana care sa scrie despre asa ceva.
Offline
Accept dar nu īmpartasesc punctul tau de vedere īn privinta filtrelor compensatoare. Tehnica e dificila si extrem de costisitoare - un termocolorimetru Gossen costa 1 an de salariu mediu - dar extrem de utila Folosirea unui filtru Skylight 1A, de exemplu, est un mod de a influenta "temperatura culorii". Cred totusi ca subiectul ar trebui sa fie abordat, cāt de cāt
Offline