You are not logged in.
http://www.echonyc.com/~goldfarb/photo/imviaduct.htm
aia cu XL 4mb din josul paginii e de vazut.
Luck cred ca o sa faca atac de cord.
Offline
Frumos.
Am ţinut īnsă de curīnd īn mīnă o cameră 5x7". Era imensă chiar şi după standardele mele. Enormă şi grea ca naiba. Nu vreau să-mi imaginez cum e o cameră 8x10" şi cum o cari.
E interesant formatul mare şi chiar mă tentează, dar mai mult de 4x5" nu cred că o să urc. Enough is enough...
Last edited by VladSoare (12-12-2007 10:18:05)
Offline
Īncă nu sīnt sigur. Momentan cochetez cu două variante: asta sau asta.
Ambele sīnt decente ca greutate şi sīnt transportabile. Toho are mai multe mişcări şi mult mai ample, dar pe de altă parte probabil că nu mi-aş permite un obiectiv cu asemenea acoperire, deci mişcările alea n-ar fi un mare avantaj. Horsemanul mă atrage ceva mai tare, pentru că arată mai bine şi se strīnge/desface mai uşor şi mai repede.
Dar asta e ceva de viitor, sīnt doar vise. Deocamdată sīnt cu bugetul pe minus rău de tot.
Offline
La fel ca si tine, si eu oscilam intre o view camera clasica si o press camera (cu plusurile si minusurile de care vorbeai).
In plus, mai aveam si urmatoarele probleme (in ordinea asta ):
1. developare plan-film.
2. aprovizionare plan-film.
3. printare/scanare plan-film.
4. cumpararea propriu-zisa a device-ului
Tu cum te gandisei sa rezolvi toate problemele de mai sus?
Offline
1. Problema developării o studiez īncă şi nu ştiu la care mă voi opri. Există mai multe variante:
- tanc de developare la lumină, cu inversare, similar cu cele pentru rolfilme. Ăsta de exemplu mi-a fost recomandat pe photo.net.
- tanc Jobo din seria 2500, utilizabil fie manual prin inversare (dar cu volum enorm de substanţe) fie cu bază rotativă (ideal).
- Paterson Orbital
Developarea īn tăvi e cea mai ieftină, dar eu personal o exclud din start. Uite aici o discuţie pe care am deschis-o pe tema asta.
2. Planfilme aş lua din aceleaşi locuri din care iau şi rolfilmele. B&H sau Maco. Sau au la Fomamureş filme Foma de 100 ieftine (45 de lei 50 foi, sau ceva de genul ăsta, ieşea chiar mai ieftin per poză decīt pe 120). La macodirect.de au o ofertă largă, de toate dimensiunile, la preţuri bune.
3. Aparat de mărit 4x5. Greu de găsit, scump ca naiba, transportul şi mai scump. Asta ar fi o mare problemă şi nu ştiu cum aş rezolva-o.
Pentru scanare, un Epson V750.
4. Cumpărarea īn sine nu-i o problemă. Banii sīnt problema. Am cumpărat de pe net de zeci de ori. Doar să văd cum umplu cardul, că pe urmă totul merge uşor.
Offline
1. Eu nu am mers atat de departe cu documentarea. Din nefericire, nu am spatiul necesar developarii. Tu ai acces la o camera obscura? Se poate inchiria pentru folosinta? Ai spatiul tau propriu?
4. Nu eram sceptic in privinta cumpararii de pe net, ci doar curios de unde anume vei face achizitia
Offline
Mi-am amenajat acasă un laborator mic de tot. Foarte mic, dar merge īn lipsă de altceva.
Pentru filme nu-ţi trebuie neapărat cameră obscură. Developarea se face la lumină, iar introducerea filmului īn doză, dacă nu ai o debara īntunecoasă, se poate face cu o chestie din asta.
Achiziţia camerei... depinde la care mă voi decide. Horsemanul l-aş lua de la B&H, iar pe Toho l-aş lua de la Badger Graphic. Īnsă nu cred că voi lua nici una dintre ele īnainte de a rezolva cu aparatul de mărit. Iar pe ăla n-am īncă idee de unde să-l iau. Ăla va fi big problem, că e mare şi greu şi costă transportul de rupe. Cred că ar ajunge per total mai scump decīt camera plus obiectivul la un loc.
De fapt nu cred, ci sigur. Găsisem cīndva un sait unde se vindeau Omega recondiţionate. Un 4x5 sărea de 1000 de dolari fără obiectiv.
Mai am o variantă. Iau Horsemanul şi īi pun o magazie 6x7. Pe mine mă atrage la formatul mare nu atīt mărimea filmului, cīt mişcările. Deci un Horseman cu 6x7 ar fi un compromis foarte bun şi n-ar necesita nici o altă investiţie īn laborator.
Last edited by VladSoare (29-12-2007 12:53:08)
Offline
Multumesc pentru sugestii si clarificari. Voi mai astepta pana voi avea spatiu si pana voi stapani bine procesul developarii. Iar apropo de aparat de marit, la Maican sade unul chiar langa usa. Poate se inchiriaza/vinde.
Offline
si eu sunt curios si interesat de formate cat mai mari. simt eu ca vor reveni in forta.. chiar daca nu la capitolul de mariri manuale, dar un 4x5 scanat pe un scaner rotativ.. are ceva calitate in plus
Vlad, ai facut un calcul de curiozitate cat te costa toata aparatura? aparat foto, 2-3 lentile, aparat de marit, developare (tanc, solutii, etc) ?
Si cam ce ai putea face cu un aparat asa mare? poze in natura?
Eu cel putin doresc sa ajung undeva pe formate mai medii pt ca este suficienta calitate si de pe 6x7 si in plus.. mai poti duce aparatul cu tine si trage din mana.
(nu sunt asa amator de still life photography)
Am gasit pentaxul 645 la pret accesibil. ce parere aveti?
Offline
Un calcul grobian ar fi undeva pe la 2000-2500 de dolari camera+obiectiv normal+cīteva casete de film+tanc de developare.
Fără aparat de mărit, că ăla costă de rupe.
Vorbesc de preţuri noi, că SH e altă poveste.
Ce-aş putea face cu ăsta şi nu pot cu 6x7... păi nu prea mare lucru. Aş folosi rise-ul ca să-mi iasă clădirile drepte, aş folosi uneori tilt-ul din spate ca să am clar de la vīrful nasului pīnă la infinit, poate īntr-o catedrală ca să-mi iasă coloanele drepte, poate ceva portrete cu perspectiva alterată sau cu clarul doar pe un ochi şi restul neclar... chestii din astea.
N-ar fi ceva despre care să zic că-mi lipseşte enorm īn momentul ăsta. Clădiri fotografiez doar cīnd merg īn concediu prin Europa, şi oricum 90% dintre ele ies drepte chiar şi fără rise. Catedralele... de obicei sīnt pline de turişti, unde naiba să pun trepiedul şi să īncep să bibilesc la aparat pe sub prelată? Peisaje unde să vreau clar pe toată adīncimea... abia dacă am făcut vreo două sau trei īn ultimii ani. Deci nu pot să spun că am mare nevoie de LF. E doar un moft.
Filmele sīnt ceva mai scumpe, dar pe 4x5 preţul e īncă suportabil. Faţă de 6x7 nu-i diferenţă foarte mare, iar uneori e chiar invers (de exemplu la Fomamureş un 120 costă 10 lei (deci un leu pe poză dacă faci 6x7), iar 50 de foi 9x12 costă 45 de lei (deci 0,9 lei pe poză). Substanţe, da, intră un pic mai multe, dar nu dai faliment din asta.
Dacă vrei doar calitate, un 6x7 e mai mult decīt suficient pentru diapozitive sau pentru măriri īn limite normale. Ba pentru diapozitive e chiar prea mult, dacă nu vrei să dai 3000 de lire sterline pe un proiector.
Am mărit personal 30x40 din 645 pe Delta 3200 şi a ieşit foarte bine. Deci imaginează-ţi ce poţi face cu un 6x7 de 100 ASA...
Formatul mare merită doar pentru mişcări şi eventual pentru cazul īn care faci foarte puţine poze şi n-ai chef să aştepţi pīnă umpli un film īntreg.
Poţi trage 4x5 din mīnă cu o cameră de presă gen Graflex (dar cu mişcări foarte limitate) sau, şi mai bine, cu un Linhof Technika cu telemetru (dacă-ţi vinzi casa, sau dacă cīştigi premiul cel mare la loto).
De Pentax 645 nu pot spune nimic, n-am ţinut nici unul īn mīnă. Presupun că e OK, mai ales dacă-i la preţ bun.
Last edited by VladSoare (08-01-2008 10:32:55)
Offline
si eu am un moft mare.. dorinta de a printa (nu digital) pe dimensiuni mari. (de ex un metru). dar nu sunt dinspus sa merg pana la 4x5 ca sa ajung acolo. (inca )
o sa incerc cu ceva 6x7..
bafta si joaca la loto
Offline
vlad a prezentat tot tabloul asa ca nu mai reiau.
eu as fi preferat tot o camera de la graflex, nu neaparat pentru a trage din mana sau a avea sincronizare cu blitzul, dar pentru ca poate fi transportata mai usor. mai poti ochi si ceva modele de la calumet,ideale pentru un debut in LF. oricum, forumul LF de pe photo.net cred ca iti poate oferi mult mai multe raspunsuri si success stories.
apropo de pentax, am tinut si eu in mana un oentax 645n si m-a impresion in mod placut - o adevarata bestie
Offline
Modelele de īnceput de la Calumet sīnt pe cadru (monorail), nu sīnt pliabile, deci sīnt mai greu de transportat, de montat şi de demontat. Plus că un Cambo e destul de scumpuţ. Am citit numai de bine despre Cadet (care tot monorail era), dar văd că nu-l mai fac din păcate.
O Tachihara, de exemplu, e relativ uşoară la aproximativ 1,7 kilograme (pentru comparaţie, un EOS 1V HS are 1,6 kile, iar un RB67 are vreo 2,5) şi e uşor de transportat pentru că se strīnge şi rămīne o cutie compactă cu mīner. Dacă ai pe ea obiectivul normal, ăla īncape īn interior, deci o strīngi cu totul şi o desfaci uşor şi repede.
Atīta doar că nu se poate folosi din mīnă. Mie mi-a rămas gīndul la o Technika mică pe care o are Maican īn vitrină. Aia, cu un mīner şi cu telemetru, ar fi ideală. Dar din păcate, la cum arată bugetul meu acum, n-am voie nici măcar să visez la ea...
Last edited by VladSoare (08-01-2008 13:13:35)
Offline
Vlad, nu mai pune nasul la orice Tehnika pt ca ce model ai vazut tu are un spiel pe care multi nu-l cunosc.
Mai precis, fiecare obiectiv are un numar de serie.
Pe sasiul aparatului (pe cama de la telemetru) e scris un numar pentru fiecare obiectiv reglat pe acel aparat (in general 3 focale).
Daca numarul nu corespunde cu seria obiectivului cu care vine aparatul, atunci nu-ti face telemetrarea (si infinitul)....
Stiu, poti verifica pe geamul mat, insa crede-ma ca nu intotdeauna ai ochii suficient de odihniti sa faci procedura.
Asa ca next time cand vezi un tehnika de vanzare, uita-te la corespondenta serie obiectiv - marcaj pe cama de telemetru...
Offline
Hmmm... pe-asta n-o ştiam. Şi asta īnseamnă că dacă nu mai ai obiectivul original, făcut exact pentru acel exemplar de cameră, poţi arunca telemetrul la gunoi? Dacă-ţi cade obiectivul pe jos şi se face ţăndări, degeaba cumperi altul la fel?
Sau poate că sīnt doar cīteva loturi mai mari, şi tot ce trebuie să faci este să găseşti un obiectiv din lotul potrivit?
O să fiu atent la asta dacă va fi cazul. Deocamdată nu sīnt īn pericol, dar nu se ştie niciodată...
Last edited by VladSoare (09-01-2008 08:48:17)
Offline
Nu e pe lot, e pe obiectiv.
Oamenii erau complet tacaniti, le testau pe o mira cu aparatul in cauza pe toate.
La predarea aparatului iti dadeau si un certificat de reglaj, cu filmul de test cu tot (pe rollcaseta de 6x9) ...
Daca vrei, pe atunci cand comandai asa ceva e cam ca acum la masini (cat o mai dura si asta). Iti alegeai aparatul, accesoriile, obiectivele, etc, dadeai comanda, asteptai, il reglau, il aranjau, faceau testele, faceau garantia (nu pe "daca se strica") pe foaie clara apoi iti venea scrisoarea sa-l ridici.
Stiu toate astea de la un fericit posesor care a apucat zilele alea. Are prospectele originale, comanda, filmul de test, garantia. Te crucesti...
In plus primeai abonament gratis la o revista "de fabrica" daca vroiai (am o biblioteca acasa in tara pe vreo 5 ani la rand).
Na, acuma oricum n-ar avea rostul, in 3 ani se arunca oricum un corp iar "lentilele" se schimba ca n-au "stabilizare shmekera".
Si ca o ultima chestie: telemetrul de pe el e ORIBIL comparat cu orice telemetru pe care-l cunosti. Beznos, pata difuza la margini, yak... Nu stiu daca-ti convine sincer.
Un accesoriu insa care merita absolut toti banii (chiar si fara aparat) e vizorul "zoom" de la linhof. E absolut genial si te scuteste de a mai scoate aparatele din geanta (plus ca se poate pune o masca pt format). Dementa curata.
Offline
Wow! Un fel de Maybach al aparatelor foto...
Telemetrul nu m-ar deranja dacă ar fi urīt şi incomod, pentru că eu nu vreau LF ca să trag din mīnă cu telemetrul. Eu vreau LF pentru mişcări. Doar că mă gīndeam că ar fi un mare bonus dacă aş putea să trag şi din mīnă din cīnd īn cīnd, īn cazuri exepţionale. Sigur că nu-mi imaginez să fac fotografie de stradă stil Cartier-Bresson cu o Technika. Deci dacă o dată la nu ştiu cīt timp aş vrea să fac o poză rapidă fără să mai pun trepiedul, ar fi drăguţ să ştiu c-o pot face, chiar dacă telemetrul ar fi īntunecos şi urīt.
Dar cred că ar merge şi fără telemetru, cu vizorul de care zici. L-am văzut la Maican, vizorul cu zoom, īl avea şi pe-ăla. Presupun că poţi să foloseşti doar vizorul simplu şi să faci scale focusing...
Dar telemetrul ăla nu se poate recalibra pe alt obiectiv? Nu poţi să faci teste pe sticla mată şi să reglezi camele alea, arcurile şi ce-o mai fi avīnd? Aşa cum reglezi la un rangefinder de 35mm, un şurub pentru orizontală, unul pentru verticală, dai din ele pīnă cīnd iese bine infinitul şi 1m, sau ceva de genul ăsta? Mă refer la un depanator priceput, nu zic s-o fac eu singur. Nu de alta, dar mi se pare nasol să nu mai poţi folosi telemetrul dacă pierzi obiectivul original. E ca şi cum ţi-ai cumpăra un Rolls care ar merge numai cu roţile originale, iar dacă dai cu janta īntr-o bordură s-a terminat, dai maşina la fier vechi...
Last edited by VladSoare (10-01-2008 08:24:12)
Offline
cabalero wrote:
si eu am un moft mare.. dorinta de a printa (nu digital) pe dimensiuni mari. (de ex un metru). dar nu sunt dinspus sa merg pana la 4x5 ca sa ajung acolo. (inca )
o sa incerc cu ceva 6x7..
bafta si joaca la loto
Mai exista si format 6x9 (acelasi raport 2:3). Ca si camera: http://www.lallement.com/pictures/G690.html / http://www.lallement.com/pictures/gallery.htm dar e cam scumpa, tare.
Sunt si camere cu burduf http://www.cameraquest.com/zikontc.htm
Offline
Īntre 6x7 şi 6x9 e diferenţă doar de raport īntre laturi. 6x9 e bun dacă-ţi plac poze
Last edited by VladSoare (10-01-2008 17:08:25)
Offline
Hei! Ce s-a īntīmplat? De ce mi-a dispărut mesajul de mai sus şi mi-a rămas doar prima linie?
Offline
VladSoare wrote:
Dar telemetrul ăla nu se poate recalibra pe alt obiectiv? Nu poţi să faci teste pe sticla mată şi să reglezi camele alea, arcurile şi ce-o mai fi avīnd? Aşa cum reglezi la un rangefinder de 35mm, un şurub pentru orizontală, unul pentru verticală, dai din ele pīnă cīnd iese bine infinitul şi 1m, sau ceva de genul ăsta? Mă refer la un depanator priceput, nu zic s-o fac eu singur. Nu de alta, dar mi se pare nasol să nu mai poţi folosi telemetrul dacă pierzi obiectivul original. E ca şi cum ţi-ai cumpăra un Rolls care ar merge numai cu roţile originale, iar dacă dai cu janta īntr-o bordură s-a terminat, dai maşina la fier vechi...
Se poate normal ca se poate.
Iti trebuie un autocolimator. In tara n-are nimeni asa ceva...
Eu am gasit unul intr-un colt de ebay la nemti (de la artileria germana...). 15 kg.
Offline
Da, zice last edit VladSoare, pentru că am făcut cīteva corecţii minore. Litere mīncate, o virgulă pe ici pe colo, chestii din astea. Am dat Submit şi a apărut foarte bine. L-am mai citit o dată, a fost OK, apoi am plecat acasă (eram la serviciu). Acasă, dau să intru să văd dacă a mai scris cineva, şi surpriză! Doar prima linie mai rămăsese.
Īn fine, o să īncerc să-l reconstitui mīine. Calculatorul de la birou a rămas deschis, cu Mozilla deschisă. Poate mai am textul pe ecran, cine ştie. Dacă nu, o să-l scriu din nou.
Offline
Oh well, nu-l mai am. Aveam Mozilla deschisă, dar īnchisesem aseară tabul cu Fotomozaic. Īncerc să refac ce scrisesem.
Mai exista si format 6x9 (acelasi raport 2:3). Ca si camera: http://www.lallement.com/pictures/G690.html / http://www.lallement.com/pictures/gallery.htm dar e cam scumpa, tare.
Sunt si camere cu burduf http://www.cameraquest.com/zikontc.htm
Īntre 6x7 şi 6x9 e diferenţă doar de raport īntre laturi. 6x9 e bun dacă-ţi plac pozele lunguieţe, ca cele de 35mm. 6x7 e bun dacă-ţi plac mai umflate. Diferenţă de calitate nu prea e, pentru că negativul tot la fel de mult īl măreşti, doar că obţii alt raport L/l.
Eu personal n-aş alege 6x9 īn loc de 6x7 doar de dragul mărimii negativului, ci numai dacă mi-ar plăcea mult mai mult formatul 2:3 decīt 6:7. Diferenţa dintre 6x7 şi 6x9 e mult mai mică decīt cea dintre 6x7 şi 645.
Camerele alea pliante, gen Ikonta, par foarte atrăgătoare la prima vedere. Extraordinar de compacte pentru dimensiunea imaginii, foarte simple, rezistente şi silenţioase. Am şi eu un Voigdländer Bessa din ăla 6x9 pliabil (Bessa ăla originalul, nu Bessa făcut de Cosina), cu obturator Compur, care īnsă are timpii complet īn bălării şi nu m-am īnvrednicit īncă să-l duc la doctor. Problema la aparatele astea, inclusiv la Ikonta (sau mai ales la Ikonta, zic gurile rele), este că alinierea obiectivului cu filmul e cam aproximativă, şi chiar dacă o reglezi nu rămīne reglată prea mult timp. Aşa se spune; eu n-am aparatură şi nici răbdare să verific personal.
Īn al doilea rīnd, vizoarele sīnt foarte aproximative, ceea ce īnseamnă că trebuie să īncadrezi mai larg ca să fii sigur. Or īn cazul ăsta avantajul mărimii negativului se mai diminuează un pic.
De asemenea, filmul nu stă chiar extraordinar de drept īn aparatele astea.
Sīnt interesante, distractive, dar nu le-aş folosi pentru lucrări serioase. Poate o să ajung cīndva cu Bessa la reparat şi o să trag pe urmă cīteva filme cu el, doar de distracţie, dar pe urmă tot īn vitrină va ateriza.
Offline